Miss Maryon Lane

1988年、仙台教室207バレエスタジオ開設時からのスペシャルアドヴァイザー

The Telegraph  2008年6月19日8:28 PM BST 掲載記事より

http://www.telegraph.co.uk/news/obituaries/2159303/Maryon-Lane.html

マリオン・レインはマーゴット・フォンテーンとルドルフ・ヌレエフの黄金時代の影で、振付家ケネス・マクミランの創作精神を常に刺激し、鼓舞する存在として舞台人生を送ったバレリーナである。

 今年(2008年)6月13日に77歳で死去したバレリーナ、マリオン・レインは、ロイヤル・バレエの振付師マクミラン作品の重要な役どころを踊り、後に彼の型破りで精神的にも新しいスタイルを確立することにも貢献しました。

 1950年代初頭、5フィートという小柄だった彼女は、既にサドラーズウェルズ・シアターバレエの重要人物でした。当時この劇場はコヴェントガーデンに位置したサドラーズウェルズ・ロイヤルバレエ団に続く2番目のカンパニーとして知られていましたが、革新的なことで有名でした。

 その若さで、マリオン・レインはフレデリック・アシュトンや、有望なケネス・マクミランの作品で重要な役を踊り、特にマクミランの初期の創作バレエにとっては彼にとって欠かせない創造の源となったのです。

 南アフリカ、ズールーランドで、1931年2月15日に誕生したマリオン・レインは、第二次世界大戦後にイギリスへ派遣団として旅立った南アフリカの才能ある10代のダンサーの一人でした。彼女と一緒に渡英した仲間は後にシュツットガルトバレエ団ディレクターとなった振付師ジョン・クランコやダンサー、ナディア・ネリナ、ディビッド・プールに始まり、現在のロイヤルバレエ団ディレクターであるデイム・モニカ・メイソンそしてローデシア生まれのロイヤルバレエダンサー、後にRBS校長も務めるデイム・メール・パークも後に続いています。

 マリオン・レインはサドラーズウェルズ・シアターバレエでその才能を開花させ、17歳でプリンシパルに昇進し、訪れたアントン・ドーリンも彼女の素晴らしく、そして繊細なスタイルを評価しました。1950年、アメリカから「バレエ インペリアル」をフォンテーンのために上演するためコヴェントガーデンにやってきたジョージ・バランシンは、すぐにマリオン・レインを彼の作品に起用しました。1951年には、「コッペリア」で始めて全幕の主役を務めました。

 ニネット・ド・バロアがバレエ作品とダンサーの両方を本部のコヴェントガーデン(現在のロイヤルバレエ団)に移すと、アシュトンの彼女に対する興味は新たなものとなり、彼は1995年のニューヨークプレミア(初演興業)で「Madame Chrysantheme」(マダム・クリサンチウム、バレエによるマダム・バタフライ)にマリオン・レインを起用しました。

 1968年まで、ロイヤルバレエ団に在籍し活躍した後、ステージから引退した彼女はバレエ教師としても大人気を得ました。ロイヤルバレエスクール、ロンドンバレエセンター、他多数で教えた彼女の生徒達は後にアイルランド、英国、アメリカなど世界各地で多くのバレエ教室を設立。その教えを受け継いでいます。

 マリオン・レインは後年キプロスに移り、多くの人々の要望からMaryonLane Ballet Academyを設立し、愛したバレエを伝えつづけました。

(全記事中、部分抜粋翻訳)

Ballerina who inspired Kenneth MacMillan, but whose career was overshadowed by Nureyev and Fonteyn.

Maryon Lane, the ballerina who died on June 13 aged 77, played a pivotal role in the emergence of Kenneth MacMillan as the Royal Ballet's choreographer, helping him develop his mould-breaking, psychologically experimental style.

A tiny woman, just over 5ft tall, she was a young leading light of Sadler's Wells Theatre Ballet in the early 1950s, when it was considered "second" to the Covent Garden-based Sadler's Wells Royal Ballet in classical terms, but had the edge for creative innovation.

While still very young, Maryon Lane took prominent roles in new creations by Frederick Ashton and the up-and-coming MacMillan, for whose early ballets she was something of a muse.

Born Patricia Mills to South African parents in Zululand on February 15 1931, Maryon Lane was one of a large contingent of talented teenagers in southern Africa which came to Britain after the Second World War. Her fellow-travellers included the choreographer John Cranko and the dancers Nadia Nerina and David Poole, to be followed later by the current director of the Royal Ballet, Dame Monica Mason, and the Rhodesian-born Royal Ballet dancer Dame Merle Park.

Having studied ballet in Johannesburg, Maryon Lane intended to join the Sadler's Wells school. The main Sadler's Wells company, however, had just moved into the Royal Opera House, taking several of its sister company's leading dancers, and new talent was badly needed in Rosebery Avenue. Shortly after her arrival, the 16-year-old Maryon joined Sadler's Wells Theatre Ballet, and Frederick Ashton cast her in his new Ravel ballroom ballet Valses Nobles et Sentimentales.

She was promoted to principal aged 17, and her brilliance and sense of style was noted by the visiting Anton Dolin. In 1950 George Balanchine, over from America to stage Ballet Imperial for Fonteyn at Covent Garden, picked Maryon Lane for his leading cast in Trumpet Concerto, a short-lived creation for the Sadler's Wells company. She danced her first full-length leading role in Coppelia in 1951.

With growing stage power, Maryon Lane was an outstanding Betrayed Girl in Ninette de Valois's Rake's Progress and Bride in Alfred Rodrigues' Blood Wedding. Her combination of tiny physique, musical fluidity and strong dramatic presence impressed and influenced the then dancer Kenneth MacMillan when he first started as a choreographer.

In his first creation, Somnambulism (1953), on the theme of dreams, MacMillan created the leading female role for Maryon Lane, himself performing as one of the two men. She recalled that the ballet was prepared in a small room at Sadler's Wells Theatre so cluttered with skips and wardrobe baskets that the floor space was barely 8ft square. The ballet was instantly acclaimed as revealing a significant embryonic creative voice. MacMillan quickly followed up with Laiderette, with Maryon Lane as a young actress who is thrown out of her clown troupe when she is revealed to be bald ? the first of many "outcast" roles in the choreographer's oeuvre.

MacMillan's next work, the angular, chic Danses Concertantes, which again starred Maryon Lane, was so successful that Ninette de Valois transferred both the ballet and ballerina to the main Covent Garden company. Ashton's interest in her was renewed, and he cast her as the lead in the New York premiere of his 1955 Madame Chrysantheme, a balletic version of Madam Butterfly.

Maryon Lane's identification with MacMillan's growing individuality deepened with Noctambules, in which she played the assistant to a bitter hypnotist in a decaying theatre (it was found by many to be shockingly violent), and House of Birds, his dark adaptation of a Brothers Grimm fairy tale, with Maryon Lane as one of two lovers captured by a sinister Bird Woman. She also took leading roles in MacMillan's abstract musical ballets Agon (1958) and Diversions (1961).

At Covent Garden, however, Maryon Lane found herself in a larger, more competitive arena dominated by Margot Fonteyn. Maryon's husband, David Blair, who had moved from the Theatre Ballet a few years earlier, became a regular partner to Fonteyn and was groomed to be Covent Garden's next male star. In 1960 he took the leading male role in Frederick Ashton's new masterpiece La Fille mal gardee ? between rehearsals he would visit Maryon Lane in hospital, where she gave birth to their twin daughters.

The arrival in 1961 of the Kirov defector Rudolf Nureyev had a devastating effect on their careers. Maryon Lane thought the attention paid to the Russian verged on the obsessive: "Cats and dogs were in love with Nureyev. We were all perfectly blinded by him. Even Ninette de Valois lost her reason."

She and Blair were among many dancers who felt trampled over by de Valois, the Royal Ballet's director, in her narrow focus on Fonteyn and Nureyev. Blair in particular was a casualty, losing both his partnership with Fonteyn and his hopes of directing the Royal Ballet, hopes which de Valois had encouraged. He died of a heart attack aged 43 in 1976 when about to take up directorship of the Norwegian National Ballet.

Maryon Lane remained with the Royal Ballet till 1968, guest dancing in 1966 with Ballet Rambert in MacMillan's Laiderette and in London Festival Ballet's new Swan Lake.

After retiring from the stage she became a sought-after teacher at the Royal Ballet School, London Ballet Centre and the Urdang Academy among others. Her pupils went on to found dance schools in Ireland, Britain and America. She contributed an illustrated guide to ballet steps for Clement Crisp and Edward Thorpe's Colourful World of Ballet (1977). Her Sadler's Wells partnership with David Poole was immortalised in Val Guest's 1955 ballet-world melodrama for Rank, Dance Little Lady, starring Mai Zetterling.

In middle age Maryon Lane moved to Cyprus, and set up the Maryon Lane Ballet Academy in Kyrenia. Her daughters survive her.

Memory

2008.10.19「Autumn Ballet Concert」プログラム掲載、マリオン・レイン追悼ページより

ミス レインズクラス

中村道子

 ロイヤルバレエスクールでは、ホワイトロッジ(ロウアースクール)卒業生からの選抜メンバーが優先的に入るグラジュエイトクラスを除いて、クラスを担任の先生の名前で呼ぶ。又、クラスはそれぞれクラスカラーが決められていて、私達ミス レインズクラスはシニョンに巻くリボンやウエストベルトなど、必ずどこかにグリーンの物を身に着けていた。

 当時、アッパースクールはピカデリーライン、バロンズ・コート駅の近くに位置しバレエ団と同じ建物に棟続きで同居していた。フレデリック・アシュトン、ケネス・マクミラン、マーゴット・フォンテーン、ルドルフ・ヌレエフ、アンソニー・ダウエル以下時代の錚々たるメンバーが毎日出入りする活気ある創造の場であったが、丁度今頃の季節から冬になるころ、朝の一番早い生徒のクラスが始まる時間は、まだ建物全体も夜の寒さが残り、スタジオの窓から見える空も英国独特の灰色に広がる重い雲で覆われていて、皆、眠りから覚めていないかのように静かだ。

 ミス レインの為に今日はどんな曲を弾いて喜ばせようかと、彼女を盲愛しているピアニストのシリル・アディソンが指ならしを始める頃、コツコツコツというヒールの音が廊下から聞こえ、名簿を抱えたミス レインがほほ笑みながらドアを開け「Good morning everyone ! 」と明るい声で入ってくる。

 栗色の髪の毛を両手で後に軽く流し、ブラウスの襟を整え、さっと鏡に目をやる、(この一連の仕草が好きで、私達は更衣室で競って真似をし、それが似ていても似ていなくても互いを見て笑い転げた。)

 ミス レインはその容姿も振る舞いも気品に溢れていたが、チャーミングでキュートな親しみやすい性格を持ち合わせ周囲の皆から好かれていた。また無駄のないテンポと流れのある素晴らしいクラスは当時ロンドンでも有名で、ダンサーたちの小さな進歩も改善も見逃さず褒めて励ましてくれる優しさはどんな時でも皆のやる気を後押ししてくれる力となった。

クラスで教えるその姿は現役のダンサーのように美しく、軽やかで、クラシックの正統なフォームを自身の姿で再現し生徒に示す時の真摯な表情も皆を夢中にさせ、もちろんスクール内でもボーイズクラスのテリー・ウエストモーランド先生と並んで生徒達から最も人気のある先生だった。

 私達クラスメイトはちゃんと順番を覚えなければいけないクラス中でも、その姿や動きがあまりにきれいで、「ぼーっと見とれてしまって、中々アンシェヌマンが覚えられないのよね」と、言い訳にならない言い訳をしながらも、ミス レインの生徒である喜びをいつも感じてレッスンを受けていた。

 生徒の朝のクラスが終わる頃、遅い秋の陽はようやく雲の間から顔を出し、歴史あるスタジオの床に陽だまりをつくり、団員たちの一日もそろそろ始まる時間になる。

 授業時間外のミス レインは、バレエについてもそれ以外のことでも、いつ相談に行っても母親のようによく話を聞いてくれたが、灰褐色のその瞳で覗きこまれるように見つめられると、もうそれだけで半分以上問題は解決したように不思議と気持ちが楽になった。

 私達ミス レインズクラスの15名は、生え抜きの英国籍グラジュエイトではなかったけれど、どのクラスの生徒達からも、ミス レインのレッスンを毎日受けられることを羨ましがられ、いつも誇らしい思いでグリーンカラーを身に着けてすごしていた。

 ミス レインについては、フォンテーンの相手役だった夫、デイビッド・ブレアーと過ごしたバレエ団時代の事も、まだ十分に踊り続けることも出来たのにバレエ教師としての仕事を選んだ理由も、10代だった私達が深く知ることは難しかったが、運命は私達とミス レインとの出会いをもたらし、そのことが自分の人生の中でどれだけ幸運なことなのかを、皆よく分かっていたと思う。

 ミス レインがロイヤルバレエスクール退任後、主任として迎えられたウエストストリートスクールで’86 年.’88 年、野本先生と浦部先生もミス レインの教え子となり、そこで知った本当のバレエを日本の子供たちに伝えたいという気持ちが形となり、今日カンパニー・ボナテラが存在しているのだ。

 ミス レインが亡くなった今年、ロイヤルバレエスクールの現校長ゲイリーン・ストック先生が仙台の207バレエスタジオでレッスンをして下さるという、奇跡のような出来事があり、10代の時、オーストラリアからロイヤルバレエスクールに留学し、今のご自身があるというゲイリーン先生と共に、亡くなったばかりのミス レインを偲ぶお話も出来た。

 自分たちのスタジオにRBSの校長先生がいらっしゃったという事実を未だに信じられない気持だが、天国のミス レインからのプレゼントと思えば、納得できるかもしれない。「Michiko ! Keiko ! That’s right!!」と、顔をクシャッとさせ、いたずらっぽく笑う様子が浮かぶようだ。

 バースデイの日、彼女の大好きなラフマニノフのパガニーニの主題による「ラプソディー」をシリルが弾き始め、ちょっと驚いてから嬉しそうな顔をしたミス レインを見ながら、皆で最後のレヴェランスをした時のことが、今、鮮明に思い出される。

 時代と空間を越えて一つの想いが繋がっているということ、そして正しさを求めることは美しく、こんなにも人を感動させることが出来るのだということを、今日の舞台の出演者たちに天国のミス レインが教えてくださっているように、思えてならない。


112-0003 東京都文京区春日2-10-18 A-301
Tel/Fax 03-5800-5511(代表) Copyright © 2002 Company Bona Terra. All Rights Reserved.

▲TOP